24/1/08

Φτώχεια, Εκπαίδευση και κοινωνικές ανισότητες στην Εποχή της Παγκοσμιοποίησης

Σχόλια από www.esos.gr:
Για τα πλουσιόπαιδα η ανώτατη εκπαίδευση

H πλειοψηφία των φοιτητών προέρχεται από εύπορες οικογένειες ενώ ο αριθμός αυτών που προέρχεται από τα πολυπληθέστερα λαϊκά στρώματα (εργάτες, τεχνίτες, αγρότες, μισθωτοί υπάλληλοι στον ιδιωτικό τομέα) είναι αναλογικά εξαιρετικά χαμηλός, σύμφωνα με έρευνα που διενήργησε η ΓΣΕΕ .
Αυτή η δυσαναλογία αντί να μειώνεται εντείνεται με τη σημαντική αύξηση των εισαγομένων στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση που παρατηρούμε στις δύο τελευταίες δεκαετίες. Δηλαδή όσο αυξάνεται ο αριθμός των εισακτέων στα πανεπιστήμια, τόσο μειώνεται αναλογικά το ποσοστό αυτών που προέρχονται από τα οικονομικά αδύνατα στρώματα. Το ελληνικό παράδοξο είναι ότι τη στρεβλή αυτή λογική συμπληρώνουν οι ιδιωτικές δαπάνες για την παιδεία (φροντιστήρια, ξένες γλώσσες κλπ.), που αντιστοιχούν σ’ ένα περίπου δισεκατομμύρια ευρώ, με αποτέλεσμα να ανακυκλώνεται μια οικονομικά αισχροκερδής και επιζήμια για την ελληνική οικονομία και κοινωνία παθογένεια.
Τα αποτελέσματα αυτά ταυτόχρονα θέτουν και νέα σημαντικά ερωτήματα. Όπως για παράδειγμα:
· Πως ερμηνεύεται περιοχές με τον ίδιο κοινωνικό-οικονομικό δείκτη να έχουν διαφορετικό δείκτη πρόσβασης στα ΑΕΙ-ΤΕΙ;
· Πόσο ασφαλής μπορεί να θεωρείται η ανάπτυξη μιας περιοχής που παρουσιάζει υψηλό δείκτη ευημερίας αλλά αρνητικότατο δείκτη πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση; Και πώς θα εκσυγχρονιστεί το μοντέλο ανάπτυξης αυτής της περιοχής με απαξιωμένη την ανάγκη της εκπαίδευσης;
-------

Σχόλια από

ΓΣΕΕ: Διεθνές Συνέδριο για τη φτώχεια και την εκπαίδευση

Στεφανάκου Πίκια

Διεθνές Συνέδριο με θέμα "φτώχεια, εκπαίδευση και κοινωνικές ανισότητες την εποχή της παγκοσμιοποίησης", διοργανώνει η ΓΣΕΕ με την ευκαιρία της συμπλήρωσης 90 χρόνων από την ίδρυσή της. Το συνέδριο που θα πραγματοποιηθεί στο κτίριο της Παλιάς Βουλής, στις 29 Ιανουαρίου θα κινηθεί σε τρεις θεματικές ενότητες: Φτώχεια, Μετανάστευση και Εκπαιδευτικές Ανισότητες, Εκπαίδευση Δια Βίου Μάθηση και Κοινωνικές Ανισότητες, Κεφάλαιο, Εργασία και Κράτος στην Παγκοσμιοποίηση. Οι ομιλητές είναι σημαντικοί επιστήμονες από ελληνικά πανεπιστημιακά ιδρύματα αλλά και ιδρύματα της Αγγλίας και της Αμερικής. Στο μεταξύ χθες με αφορμή τη διοργάνωση του Συνεδρίου παρουσιάστηκαν οι νέες επεξεργασίες του Κέντρου Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής σε ό,τι αφορά τη σχέση φτώχειας, εκπαίδευσης και κοινωνικού αποκλεισμού. Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας ένας στους τρεις απογραφέντες το 2001 ηλικίας 32-42 ετών σήμερα φοίτησε το πολύ μέχρι και τη Γ' Γυμνασίου. 'Οπως τονίστηκε, οι περιορισμένες γνώσεις και δεξιότητες των εργαζομένων αυτής της κατηγορίας τους τοποθετούν σε επισφαλέστερη θέση ως προς τους κινδύνους της ανεργίας, του χαμηλού ή ασταθούς εισοδήματος και της φτώχειας.

----------------


Ολη η έρευνα παρακάτω από το:
Κέντρο Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής Γενικής Συνομοσπονδίας Εργατών Ελλάδας


ΦΤΩΧΕΙΑ, ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΑΝΙΣΟΤΗΤΕΣ ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΠΟΙΗΣΗΣ

Α Θ Η Ν Α
Ιανουάριος 2008

Συντονισμός - Παρουσίαση:
• Νίκος ΠΑΪΖΗΣ, Μαθηματικός, Υπεύθυνος Ερευνητικών Προγραμμάτων ΚΑΝΕΠ/ΓΣΕΕΕ

Αναζήτηση πηγών, επεξεργασία στοιχείων, κείμενα:
• ΚΑΡΑΘΑΝΑΣΗ Γιώτα, Πολιτικός Επιστήμων, συνεργάτης ΚΑΝΕΠ/ΓΣΕΕ
• ΜΑΜΟΥΧΑ Ιωάννα, Οικονομολόγος, συνεργάτης ΚΑΝΕΠ/ΓΣΕΕ

Click for an enlarged viewΤο ότι υπάρχουν εκπαιδευτικές ανισότητες στη χώρα, αλλά και σε κάθε άλλη, δεν αποτελεί είδηση. Το ότι όμως η εθνική εκπαιδευτική πολιτική, ακόμα και όταν υλοποιείται με τον αυτό τρόπο σε όλες τις περιοχές, αδικεί κατάφορα τις περιοχές που μειονεκτούν δεν έχει αναδειχθεί ποτέ, ώστε να επηρεάσει ουσιαστικά το σχεδιασμό και την άσκηση της ίδιας της εθνικής και περιφερειακής πολιτικής. Μιας πολιτικής που οφείλει να εξειδικεύει, να ιεραρχεί, να προτάσσει, να στηρίζει, να επιμορφώνει όλους, αλλά ταυτόχρονα -μαζί με την τοπική κοινωνία- οφείλει να επικεντρώνεται κατά ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ σε εκείνες τις περιοχές που οι ποιοτικοί και ποσοτικοί δείκτες υστερούν σημαντικά.
Η ανάδειξη της γεωγραφίας των ανισοτήτων στην εκπαίδευση, ο συσχετισμός του κοινωνικού αποκλεισμού στην πρόσβαση σε ΑΕΙ και ΤΕΙ, με τους δείκτες οικονομικής και πολιτιστικής ανάπτυξης, η σύνδεση της σχολικής αναποτελεσματικότητας με τη διαφαινόμενη απαξίωση της γνώσης, αποτελούν μερικά και μόνο από τα ευρήματα της σημαντικής αυτής έρευνας του ΚΑΝΕΠ. Δυστυχώς οι κοινωνικές ανισότητες στην εκπαίδευση αφορούν ολόκληρες περιοχές της χώρας –ακόμα και μέσα στο Λεκανοπέδιο Αττικής- και συνδέονται με περιφερειακές, οικονομικές αλλά και μορφωτικές και πολιτισμικές ανισότητες.
Τα χαμηλά οικονομικά αλλά και μισθοσυντήρητα στρώματα πλήττονται κατά κόρον από την ύπαρξη των ανισοτήτων αυτών με αποτέλεσμα οι «γκρίζες ζώνες της εκπαίδευσης» να αποκαλύπτουν τη «γκρίζα πραγματικότητα» μιας ολόκληρης κοινωνίας.
Η Γ.Σ.Ε.Ε τοποθετώντας στο προσκήνιο της πολιτικής την τοπική κοινωνία πιστεύει ακράδαντα στη δύναμη της εκπαίδευσης ως θεμελιώδους παράγοντα ανάπτυξης και δημιουργικής αναμόρφωσης της ελληνικής κοινωνίας. Θεωρεί βασική της αρχή την αξία του κοινωνικού διαλόγου ως μέσου σύνθεσης και διαμόρφωσης πολιτικών οι οποίες θα συμβάλουν στη συρρίκνωση των κοινωνικών ανισοτήτων, στην προάσπιση του δημόσιου χαρακτήρα της μόρφωσης, στην ενίσχυση των κοινωνικά ευπαθών περιοχών και ομάδων του πληθυσμού. Η παιδεία αποτελεί εθνικό κεφάλαιο και η πολιτική συναίνεση στη χάραξη στρατηγικής αποτελεί αναγκαίο προαπαιτούμενο. Με γνώμονα πάντα την έρευνα και την τεκμηρίωση απαιτείται μια εθνική πολιτική για την παιδεία χωρίς μικροψυχία και μικροκομματικά κατάλοιπα του παρελθόντος.
Η Γ.Σ.Ε.Ε, ως συλλογικός φορέας εκπροσώπησης των εργαζομένων, των πολιτών της μισθωτής εργασίας, θα στηρίξει με όλες τις δυνάμεις της τη δημιουργία ενός νέου εκπαιδευτικού οράματος για την ελληνική κοινωνία.
Εισαγωγικές έννοιες και προσεγγίσεις

1. Έννοια και Μέτρηση της Φτώχειας

Αν και υπάρχουν ποικίλες προσεγγίσεις στον ορισμό και την έννοια της φτώχειας, φαίνεται ότι κοινός στόχος όλων των προσεγγίσεων είναι ο χαρακτηρισμός και εντοπισμός των νοικοκυριών και ατόμων τα οποία υστερούν χαρακτηριστικά σε διαθέσιμους χρηματικούς και μη πόρους με αποτέλεσμα να μη μπορούν να συμμετέχουν κατά ανεκτό βαθμό στην κοινωνικοοικονομική ζωή της κοινωνίας που ζουν. Η υστέρηση των νοικοκυριών και ατόμων σε χρηματικούς και μη πόρους σημαίνει, βέβαια, ότι η έννοια της φτώχειας συντίθεται από στοιχεία ποσοτικά (ανεπαρκείς χρηματικοί πόροι) αλλά και ποσοτικά (ελλιπείς μη χρηματικοί πόροι). (Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή Ο.Κ.Ε.)
Η ποσοτική διάσταση της φτώχειας, συνεπώς, σημαίνει την έλλειψη πόρων για τη διασφάλιση των όρων και προϋποθέσεων ενός ελάχιστού (ανεκτού) επιπέδου ζωής. Η διάσταση αυτή της φτώχειας επιδέχεται ουσιαστικά δύο ορισμούς :
o την απόλυτη φτώχεια που ορίζεται ως ποσοστό του πληθυσμού που ζει με λιγότερο από ένα καθορισμένο ποσό την ημέρα συνήθως με λιγότερο από ένα δολάριο σε τιμές του 1985 και
o τη σχετική φτώχεια που ορίζεται ως ποσοστό των ατόμων σε μια χώρα που ζουν με εισόδημα κατώτερο ενός συγκεκριμένου ποσοστού του διαμέσου εισοδήματος (συνήθως 50% ή 60%). Ο ορισμός του ποσοστού του διαμέσου εισοδήματος διαφέρει από χώρα σε χώρα.
Στην παρούσα μελέτη η γραμμή φτώχειας υπολογίζεται με τη σχετική έννοια και ορίζεται στο 60% του διαμέσου ισοδύναμου συνολικού διαθέσιμου εισοδήματος του νοικοκυριού. Ως συνολικό ισοδύναμο διαθέσιμο εισόδημα του νοικοκυριού θεωρείται το συνολικό καθαρό εισόδημα ( δηλαδή το εισόδημα μετά την αφαίρεση των φόρων και των εισφορών για κοινωνική ασφάλιση) που λαμβάνεται από τα μέλη του νοικοκυριού.
Η ποιοτική διάσταση της φτώχειας αναφέρεται στην αδυναμία πρόσβασης του ατόμου στις βασικές κοινωνικές πολιτικές, πολιτιστικές και επαγγελματικές ευκαιρίες και δυνατότητες μιας συγκεκριμένης κοινωνίας σε μια συγκεκριμένη χρονική περίοδο.
Η αλληλένδετη εξέλιξη των φαινομένων της φτώχειας και του αποκλεισμού τις τελευταίες δύο δεκαετίες επιβάλλει να ληφθεί υπόψη και ο κοινωνικός αποκλεισμός. Όποια μέτρα και αν ληφθούν πρέπει να αντιμετωπίσουν τη φτώχεια και τον αποκλεισμό ως δίπτυχο αδιαίρετο. (Γνώμη της ΟΚΕ από 13.7.2000)

school

2. Τα αίτια της Φτώχειας
(Γνώμη της ΟΚΕ από 13.7.2000)

1. Βασικό αίτιο της φτώχειας είναι η ανεργία. Η αναδιάρθρωση των παραγωγικών δομών της χώρας δεν συνοδεύτηκε από έγκαιρη μέριμνα για άρση των συνεπειών που αυτή θα έχει στην απασχόληση. Αναγκαία είναι και η αναδιοργάνωση της εκπαίδευσης σε σχολικό και πανεπιστημιακό επίπεδο ώστε να αντιμετωπιστούν οι αλλαγές στην αγορά εργασίας και να προσανατολιστούν οι νέοι και το εργατικό δυναμικό της χώρας μέσω της επαγγελματικής κατάρτισής τους.



Αναζήτηση Θεμάτων Φυσικής Αγωγής στο διαδίκτυο

      Google Custom Search