Κρίσεις - Απόψεις για το "Νέο Σχολείο"
"Κρίσεις - Απόψεις των Σχολικών
Συμβούλων ΠΕ11 (Φυσικής Αγωγής) από τη
μέχρι τώρα εφαρμογή του πιλοτικού
προγράμματος σπουδών του "Νέου Σχολείου"
14 Φεβρουαρίου 2012
ΣΧΟΛΙΚΟΙ
ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
ΘΕΜΑ: H Φυσική Αγωγή στο «Νέο Σχολείο»
Οι Σχολικοί Σύμβουλοι Φυσικής Αγωγής (ΠΕ
11), στο πλαίσιο των καθηκόντων και των
αρμοδιοτήτων μας όπως καθορίζονται από τις
διατάξεις του άρθρου 1 του Ν. 1304/1982, σε
συνδυασμό με την υπ’
αριθ.Φ.353.1/324/105657/Δ1/8-10-2002
Υπουργική Απόφαση (ΦΕΚ αρ. 1340/Β/16-10-02),
θέλουμε να σας καταθέσουμε τις κρίσεις και
τις απόψεις μας από τη μέχρι τώρα εφαρμογή
του πιλοτικού προγράμματος σπουδών του «Νέου
Σχολείου» σε θέματα που δυσχεραίνουν την
αποτελεσματική διεξαγωγή του μαθήματος της
Φυσικής Αγωγής και την εκπλήρωση των σκοπών
της.
1.
Το μάθημα της Φυσικής Αγωγής αποτελεί ένα αυτόνομο επιστημονικό πεδίο και
η όποια ενσωμάτωσή του σε άλλο διδακτικό/μαθησιακό πεδίο (όπως της Σ.Κ.Ζ.)
περιορίζει την πολυδιάστατη και πολύπλευρη συμβολή του στην εκπαιδευτική
διαδικασία.
·
“Η φυσική αγωγή είναι το μόνο σχολικό μάθημα που στόχο έχει να
προετοιμάσει τα παιδιά για έναν υγιή τρόπο ζωής και επικεντρώνεται στη συνολική
τους σωματική και διανοητική ανάπτυξη, εμφυσώντας επίσης σημαντικές κοινωνικές
αξίες όπως η δικαιοσύνη, η αυτοπειθαρχία, η αλληλεγγύη, το πνεύμα ομαδικότητας,
η ανεκτικότητα και το ευ αγωνίζεσθαι, (Ευρωπαϊκό
Κοινοβούλιο, 13 Νοεμβρίου 2007, "Ο ρόλος του αθλητισμού στην εκπαίδευση"
).
·
“Εμείς οι Υπουργοί που συμμετέχουμε στην 4η
Διεθνή Διάσκεψη Υπουργών και Υψηλών Αξιωματούχων για τη Φυσική Αγωγή και τον
Αθλητισμό… Βεβαιώνουμε εκ νέου την πεποίθησή μας ότι ο αθλητισμός και η
Φυσική Αγωγή παίζουν πρωταρχικό ρόλο στην κοινωνία συμβάλλοντας στην εθνική
συνοχή, υπερβαίνοντας προκαταλήψεις και ασκώντας θετική επιρροή στην κοινή γνώμη
μέσω των ηθικών και παγκόσμιων αξιών που μεταφέρονται.
·
“Η Φυσική Αγωγή και ο Αθλητισμός αποτελεί ένα ουσιώδες στοιχείο
αγωγής για όλη μας τη ζωή μέσα στο εκπαιδευτικό σύστημα, (άρθρο 2,
Διεθνής
Καταστατικός Χάρτης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, UNESCO,
1978).”
·
Ο αθλητισμός είναι ένα από τα αποτελεσματικότερα μέτρα
καταπολέμησης του καπνίσματος, ιδιαίτερα σε νέους εφηβικής ηλικίας, (Ε.Κ.,
2007)”.
·
“Το υπερβολικό βάρος που προκαλείται από την καθιστική ζωή και την
ακατάλληλη δίαιτα, που οδηγεί σε ορισμένες περιπτώσεις σε κακή υγεία και σε
ψυχοκοινωνικά προβλήματα και ασθένειες με ακριβές περιπλοκές, όπως η υπέρταση, ο
διαβήτης και οι καρδιαγγειακές νόσοι, πλήττει όλο και μεγαλύτερο ποσοστό του
πληθυσμού της ΕΕ, περιλαμβανομένου του 1/4 των παιδιών περίπου, (Ε.Κ.,
2007)”.
2.
Η απώλεια της τρίτης ώρας Φυσικής Αγωγής στην Πρώτη (Α’) και Δευτέρα
(Β’) τάξη των Γυμνασίων που εφαρμόζεται το πιλοτικό πρόγραμμα σπουδών του «Νέου
Σχολείου», έρχεται σε αντίθεση με το ψήφισμα της 13ης Νοεμβρίου 2007,
του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου όπου ορίζεται και επεξηγείται σαφώς η
αναγκαιότητα και ο ρόλος του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής σε όλες τις βαθμίδες
της εκπαίδευσης συμπεριλαμβανομένου και του νηπιαγωγείου από
εξειδικευμένους εκπαιδευτικούς Φυσικής Αγωγής
(άρθρ. 4,19,24, Ε.Κ., 2007, "Ο ρόλος του αθλητισμού στην εκπαίδευση" ).
·
"Το Ε. Κ. καλεί τα κράτη μέλη να καταστήσουν τη Φ.Α. υποχρεωτική
στην πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και να αποδεχθούν την αρχή
σύμφωνα με την οποία στο ωρολόγιο πρόγραμμα θα εξασφαλίζονται τουλάχιστον τρία
μαθήματα ΦΑ την εβδομάδα ενώ τα σχολεία πρέπει να ενθαρρύνονται να επεκτείνουν
το ελάχιστο αυτό όριο όσο το δυνατόν περισσότερο,
(Ε.Κ., 2007)".
·
“Η διδασκαλία, η προπόνηση και η διοίκηση στη Φυσική Αγωγή και τον
Αθλητισμό πρέπει να ασκείται από ειδικά εκπαιδευμένο προσωπικό, (άρθρο 4,
Διεθνής
Καταστατικός Χάρτης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, UNESCO,
1978)”.
3.
Σύμφωνα με την Γ4/745/18.12.84,
για λόγους βιολογικούς και υγιεινής, πρέπει να αποφεύγεται να τοποθετείται το
μάθημα της Φυσικής Αγωγής την τελευταία (διδακτική) ώρα του πρωινού και την
πρώτη του απογευματινού κύκλου, για να μην περιορίζεται το δραστικό πεδίο του
μαθήματος όσον αφορά τη φυσική δραστηριότητα των μαθητών/τριών.
4.
Οι αρμόδιοι φορείς /συντελεστές του νέου προγράμματος σπουδών επιζητούν
την αρωγή των Σχολικών Συμβούλων στην εφαρμογή των προγραμμάτων του “Νέου
Σχολείου“. Για την ουσιαστική και αποτελεσματική εμπλοκή των Σχολικών Συμβούλων
κρίνεται αναγκαία η συμμετοχή τους στην Β’ και Γ΄ φάση της σχετικής επιμόρφωσης.
5.
Με την αξιοποίηση και την ευρεία χρήση των ΤΠΕ στο μάθημα της Φ.Α. όπως
σαφώς αναφέρεται στο Νέο Πρόγραμμα Σπουδών, θεωρούμε αναγκαία την ένταξη του
μαθήματος και τη συμμετοχή των Σχολικών Συμβούλων Φυσικής Αγωγής και των
εκπαιδευτικών Φυσικής Αγωγής στην επιμόρφωση Β΄ επιπέδου στις ΤΠΕ.
Ευελπιστούμε να λάβετε υπόψη την κατάθεση των απόψεων μας για τη βελτίωση και
την αποτελεσματική διεξαγωγή των προγραμμάτων του «Νέου Σχολείου» πριν τη
γενίκευση της εφαρμογής τους, απόψεις που μας κρατούν διαχρονικά
ενεργοποιημένους γιατί εναρμονίζονται πλήρως με το άρθρο 16 §2 του Συντάγματος
της Ελλάδας ”Ή παιδεία αποτελεί βασική αποστολή του Κράτους και έχει σκοπό
την ηθική, πνευματική, επαγγελματική και φυσική αγωγή των Ελλήνων...” .
Οι Σχολικοί Σύμβουλοι Φυσικής Αγωγής
|